Kolka – jak biegać bez bólu?
Kolka jak biegać bez bólu?

A A A

Przeszywająca, aż zapierająca dech w piersiach kolka to nic innego, jak tylko nagły ból przeciążonej przepony. Pojawia się znienacka. Nawet jeśli zaczynałeś trening z wielkim zapałem, pojawienie się kolki doprowadzić może do szybkiego i wstydliwego powrotu do domu. Jak więc sobie z nią radzić?

Objawy kolki podczas biegania

Kolkę odczuwamy jako nagły, silny ból w prawym boku. Gdy się pojawi, nie możemy kontynuować biegu, konieczne jest wówczas zwolnienie tempa. Pojawia się nie tylko u początkujących biegaczy, ale może również towarzyszyć doskonale przygotowanym zawodowcom. Przepona najbardziej dokucza wtedy, gdy biegamy z pełnym żołądkiem. Wiele osób wini za nią słabe mięśnie brzucha albo otrzewną. Kolka nie jest groźna, ale przez nią nasze treningi są mniej wydajne. Najgorsze co możemy zrobić, gdy pojawi się kolka, to usiąść. Wtedy ból się może znacznie nasilić.

Jak sobie radzić z przeponą

Nie powinieneś trenować bezpośrednio po jedzeniu. Jeśli często cierpisz na kolki, powinieneś dokładnie rozplanować poranne ćwiczenia, tak by nie biegać zaraz po śniadaniu. Lepszy jest krótki trening na czczo, a następnie spożycie posiłku. Kolka wiąże się głównie z przejadaniem – gdy zjemy coś dużego przed treningiem, prawdopodobieństwo jej występowania znacznie wzrasta. Kolka podczas biegania nie będzie dokuczała także wtedy, gdy przeprowadzisz dokładną rozgrzewkę.

Gdy kolka Cię dopadnie, zwolnij lub stań. Warto rozmasować bolące miejsce lub też kilka razy wciągnąć i wypchnąć brzuch, dzięki czemu objawy kolki miną i będzie można biec dalej. Duże znaczenie podczas biegu ma także prawidłowe oddychanie – głębokie wdechy nosem zmniejszają ból. Na kolkę nie stosuje się leków przeciwbólowych. Pamiętaj, że słaba kolka nie zostanie uśmierzona zwykłymi tabletkami, ponieważ nie działają one na mięśnie gładkie.

Metody treningu przepony

Przepona wzmacnia się wraz ze zwiększeniem siły mięśni brzucha. Aby je wypracować, powinieneś robić brzuszki, spięcia albo program 6 Weidera. Gdy trenujesz przez dłuższy czas, znasz doskonale swój organizm i wiesz, kiedy i w jaki sposób trenować, by uniknąć kolek. Realizuj konsekwentnie swój plan treningowy i biegaj regularnie. Nie wolno natomiast zniechęcać się kolkami, gdyż doprowadzi to do szybkiej rezygnacji z treningów.

Skomentuj lub zadaj pytanie!

*